Úspory v gastronomii. Jak jich nejlépe docílit?
Každý gastronomický provoz musí vydělávat, aby byl dlouhodobě udržitelný. Úspěšné restaurace, bary či kavárny neustále hledají nové cesty, jak zefektivnit práci a udržet vysoký standard. Jak docílit ziskovosti za přijatelné ceny a snížit náklady při setrvalé kvalitě?
Nejprve musíte zjistit, které výdaje jsou klíčové, a které můžete zredukovat, aniž by to zákazník poznal na kvalitě. Formou pravidelných revizí můžete vašemu rozpočtu měsíčně výrazně ulevit.
Sledování cen
Výdaje se v gastronomii mění často a rychle. Je třeba je neustále sledovat a vyhodnocovat. Včerejší zisková položka na menu může být kvůli zvýšení cen ingrediencí dnes ztrátová. Vyplatí se sledovat sezónní plodiny i nové dodavatele pro zásobování restaurací s kvalitnějšími surovinami za nižší cenu.
Revize menu
Podle statistik prodeje zjistíte, které položky jsou na menu oblíbené, a které se neprodávají. Příliš široké menu je velkou zátěží rozpočtu. Je náročné na ingredience i práci. Pravděpodobnost vyhazování prošlých potravin se zvyšuje. Při sestavování menu myslete na to, aby byly suroviny použitelné ve více pokrmech a daly se vzájemně kombinovat. Občas udělejte revizi jídelního lístku.
Snadná příprava a volba ingrediencí
Pokrmy složité na přípravu a náročné na ingredience přináší malý zisk. Udělejte si představu, zda se položky na vašem lístku vyplatí. Někdy stačí uzpůsobit způsob přípravy, snížit množství ingrediencí, nebo některé vyměnit za levnější. Nesmí to být ale na úkor kvality a chuti. Zákazníci to velmi rychle poznají. Vyberte si správné dodavatele ingrediencí a surovin čerstvého ovoce, zeleniny, hub i bylin. Doporučit můžeme třeba velkoobchod ovoce a zeleniny s rozvozem Gastrofresh.
Režijní náklady
Úspornější přístup k vodě a energiím se promítne ve vašem rozpočtu. Splachujte menším množstvím vody, snižte průtok vodovodních kohoutků, omezte mytí pod tekoucí vodou, vyměňte žárovky za úsporné, zvolte energeticky efektivní kuchyňské vybavení, ventilaci i vytápění.
Vyvážené směny
Výdaje za mzdy zaměstnancům jsou nejvýznamnější položkou rozpočtu. Sledujte, kolik lidí je v různých časech v podniku skutečně potřeba. I když není každý den stejný, dají se odhalit časy, kdy míváte plno a kdy moc lidí nechodí. Sledujte statistiky, upravte počet lidí na směně i otevírací dobou.
Ocenění zaměstnanců
Najít kvalitního zaměstnance není dnes vůbec jednoduché. Pokud jej v týmu máte, rozhodně si ho važte a oceňte ho. Podnik dělají lidé a díky nim také funguje. Neustálé změny zaměstnanců a jejich zaškolování stojí úsilí, čas i peníze. Spokojení zaměstnanci více pamatují i na úsporná opatření. Ptejte se jich na názor, pokud chcete něco změnit nebo zlepšit. Mají zkušenosti z provozu.
Bezplatná reklama
Reklama přirozeně šířená mezi lidmi je často mnohem účinnější než ta investovaná třeba na internetu. Spokojený zákazník vás rád doporučí, o dobrý zážitek se podělí se známými, a pokud se vám povede si svou dobrou úroveň udržet i se snížením nákladů, bude se k vám rád vracet i se spoustou nových klientů. Vyhodnoťte také, které kanály a sociální sítě se vám opravdu vyplatí.