Ekonomický výhled pro rok 2022 dle hlavního ekonoma DRFG

Ekonomický výhled pro rok 2022 dle hlavního ekonoma DRFG 

Plánujete investovat vaše úspory i v roce 2022? Zajímá vás, jaký bude letošní rok pro investory a spotřebitele? Jak se bude vyvíjet inflace a úrokové sazby a kurz koruny? Rok 2022 bude bezesporu rokem, který bude plný ekonomických výzev, ať už pro spotřebitele, investory, pro podnikatele nebo pro třeba pro vládu.  

Predikce v ekonomice pro rok 2022 

Češi do letošního roku vstoupili s výraznými nerovnováhami v ekonomice, ať už makroekonomickou nerovnováhou v podobě vysoké míry inflace nebo nerovnováhou na mnoha trzích. Můžeme ji vidět třeba na trhu rezidenčních nemovitostí, anebo velkou nerovnováhou veřejných financí. Předpokládá se, že nerovnováhy začnou v druhé polovině roku zmenšovat a nebudou dále kulminovat. K velké diskuzi je samozřejmě, jak dále bude působit covid a politická situace obecně. Vidíme nyní, že se často hovoří o zavádění nejrůznějších cel, sankcí, v mnoha ohledech rostou státní zásahy a to jsou zásahy, které jsou jen těžko předvídatelné.  

Letošek bude rokem hospodářského růstu 

„Řekl bych, že letošní rok bude rokem růstu. Nebude to žádný rok dramatického růstu. Spíše to bude takový pozvolný hospodářský růst. Ostatně, pokud se podíváme na nejrůznější predikce institucí nebo komerčních bank, které vycházely v poslední době, tak ty bohužel ukazují, že predikce jdou spíše směrem dolů, neboli odhad hospodářského růstu je o něco menší, než jak jsme se domnívali ještě v létě loňského roku,“ říká Martin Slaný, hlavní ekonom investiční skupiny DRFG Davida Rusňáka.  

Vliv na spotřebu domácností a nákupní chování 

Ekonomiku táhne domácí spotřeba a domácí poptávka. To je hlavní faktor a vypadá to, že tomu takto zůstane i po celý letošní rok. Samozřejmě, že poptávka patrně nebude tak výrazná, jako v předcházejících letech. Bezesporu zapůsobí efekt inflace, vyšší úrokové sazby a také pomalejší růst mezd. Na druhou stranu ekonomika má pořád z minulosti zděděnou relativně vysokou míru úspor, která se v mnoha letech přetaví do konečné spotřeby. Stále je s nízkou mírou nezaměstnanosti spjatý trh práce. A to vše budou nesporně faktory, které budou udržovat relativně vysokou spotřebu a potažmo i maloobchodní tržby, míní Slaný z Rusňákovy DRFG. 

Nákupní chování před a po covidu 

Covid může v některých situacích nákupní chování urychlit, v jiných potlačit. Bezesporu se spotřební chování neotočilo a ani se neotočí o 180 stupňů. Máme tu samozřejmě některé trendy, jako je nákup online přes internet a zásilkový prodej. To byl ale trend i dávno před covidem. Tento segment e-commerce rostl vysokými tempy přes 20 %. Covid vše urychlil a to v mnoha ohledech, zejména, co se týče segmentů, které do té doby nebyly příliš nakupované skrze internet. Na druhou stranu rozdíly mezi městy a regiony jsou velké.  

Ukazuje se ale v mnoha ohledech určitý návrat spotřebního chování k nákupu přímým prodejem.  Lidé se vrací k tomu, že si chtějí na zboží šáhnout, podívat se, byť si ho nakonec třeba nechají dovézt prostřednictvím zásilkového prodej nebo si ho vyzvednou někde za městem. Přímý i online prodej se tak v mnoha ohledech dobře doplňují, než aby si konkurovaly, říká hlavní ekonom DRFG.      

You may also like...